خريد محصولات صنعتي خريد محصولات صنعتي

خرید و فروش محصولات صنعتی

براي خريد محصولات صنعتي چگونه تصميم بگيريم؟

فرآيند تصميم گيري خريد محصولات صنعتي بستگي به موقعيت خريد و هدف دارد. كه بسته به موقعيت هاي خاصي بعضي از مراحل فرآيند ممكن است از بين بروند . براي مثال در مواردي كه به طور معمول خريد مجدد انجام مي شود احتمال نمي رود كه مسئول خريد مراحل ۳ و ۴ و ۵ را طي نمايد. در ادامه به بررسي مراحل هفت گانه خريد محصولات صنعتي بپردازيم؛

1-    شناخت نياز:

نيازها و مشكلات را يا از طريق فاكتورهاي داخلي يا از طريق فاكتورهاي خارجي شناسايي مي نمايند. يك نمونه از فاكتورهاي داخلي كه مي توان به آن اشاره نمود تشخيص پايين بودن ظرفيت كه منجر به تصميم گيري در مورد خريد كارخانه يا تجهيزات است. و يا مدير توليد ممكن است تشخيص دهد كه ماشيني اشكال دارد اما با توجه به فشارهايي كه وارد مي گردد تصميم مي گيرد كه با آن كنار بيايد. مشكلات ديگر ممكن است داخلي تشخيص داده نشود و صرفا به علت روندهاي بيروني بوجود آيند.

2-    تعيين مشخصات و مقدار اقلام مورد نياز:

در اين مرحله از فرآيند تصميم گيري، واحد تصميم گيرنده طرحي از آنچه مورد نياز است تهيه مي كند. ممكن است اعلام كنند كه پنج ماشين تراش با مشخصاتي معين مورد نياز است. توانايي فروشنده در تاثير بر مشخصات مي تواند امتيازي را براي شركت وي در مراحل بعدي فرآيند در بر داشته باشد.

3-    تحقيق در مورد كيفيت منابع بالقوه:

در خريد محصولات صنعتي تغييرات بسيار زيادي در ميزان تحقيق صورت مي گيرد. به طور كلي هرچه اقلام مورد نظر ارزانتر و كم اهميت تر باشد و خريدار اطلاعات بيشتري نسبت به آن داشته باشد طبعا تحقيق كمتري انجام خواهد شد.

شما عزيزان مي توانيد براي خريد محصولات صنعتي كليك كنيد وبراي خريد از سايت تجارت گرام همين حالا اقدام نماييد.

4-    دريافت پيشنهادات و تجزيه و تحليل آنها:

وقتي تعدادي شركت وجود داشته باشند، كه طبعا به علت تجربيات فني و شهرت كلي خود، به عنوان شركتي ذي صلاح براي عرضه محصول تلقي شوند، از آن شركت درخواست پيشنهاد شده و روي پيشنهادات دريافت شده تجزيه و تحليل لازم صورت مي گيرد.

5-    ارزيابي پيشنهادات و انتخاب عرضه كننده ها:

از نظر معيارهاي انتخاب كه براي هريك از اعضاي تصميم گيرنده اهميت دارد، پيشنهادات مورد ارزيابي قرار مي گيرد. اين كاراهميت دارد كه بدانيم اعضاي گوناگون مي توانند به هنگام قضاوت در مورد پيشنهادات، معيارهاي مختلفي را به كار بگيرند. اگرچه اين امر ممكن است باعث بروز مشكلاتي شود، نتيجه اين روند انتخاب يك يا چند عرضه كننده را در بر خواهد داشت.

6-    انتخاب مسير سفارش:

سپس جزئيات مربوط به پرداخت و تحويل مطرح خواهد شد. معمولا اين امر توسط مسئول خريد انجام مي شود. در برخي از تصميم گيري هاي خريد، زماني كه نحوه تحويل فاكتور مهمي در انتخاب عرضه كننده باشد، اين مرحله با مراحل ۴ و ۵ ادغام مي گردد.

7-    كسب اطلاعات و مقايسه آن با استانداردها و ارزيابي قابليت هاي كالاي خريداري شده:

اين مرحله ممكن است رسمي باشد، قسمت خريد فرم ارزيابي را براي قسمت هاي مصرف كننده طراحي و جهت تكميل ارسال مي نمايد، يا ممكن است غير رسمي باشد كه از طريق مكالمات روزمره انجام خواهد گرديد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/10/9 ساعت: ۱۰ توسط:tejaratgram :